Strax innan Sovjetunionens fall påbörjas ett projekt som kommer att väcka stor uppmärksamhet, slå flera rekord och få tusentals följare världen över. Världens största fraktflygplan tillverkas och gör sina första flygningar där det transporterar rymdfärjor inom det sovjetiska rymdfärjeprojektet Buran. Namnet Mryia betyder dröm på ukrainska och flygplanet är nästan overkligt stort.
Imponerande längd och bredd
Antonov An-225 Mryia är 84 meter långt och har en vingbredd på drygt 84 meter, vilket motsvarar fem långtradare efter varandra. Flygplanet väger 285 ton och drivs av 6 stycken jetmotorer. Vingarna är tjockare än på tidigare fraktplan, detta för att kunna rymma mer bränsle och ge bättre lyftkraft. Stjärtfenorna är placerade på sidan av rodren eftersom flygplanet skulle bära rymdfärjan på ryggen under transporten. Totalt 32 hjul finns under det 18 meter höga planet, varav 4 under nosen.
Får vi snart se ännu ett An-225 Mryia?
Antonov är flygplanstillverkaren i Ukraina som byggde det första och hittills enda An-225 Mryia. Det finns ett till exemplar av detta gigantiska flygplan, men det står i en hangar och väntar på att bli färdigbyggt. Ungefär 70 % är klart, kontrollpanelen och stabilisatorer måste färdigställas och alla delar sättas ihop. Sovjetunionens fall medförde att både rymdprojektet och flygplansbygget avstannade och nu fattas finansiering för att kunna färdigställa ytterligare ett enormt fraktflygplan.
Humanitär hjälp och rekordslagning
Idag används världens största fraktflygplan till kommersiella transporter där det slagit flera rekord vad gäller största enskilda och tyngsta kommersiella frakt. Var planet än landar i världen flockas människor för att se denna fantastiska konstruktion och flera Hollywoodfilmer har inspirerats av An-225. Flygplanet har också använts till stora humanitära insatser, exempelvis efter jordbävningen i Haiti där planet flög in en 110 ton tung hjälpsändning.